Digiaikakauden luonnehdintaa, vinkkejä some-kanavissa sukkulointiin ja suuntaviivoja maailman muuttamiseen

Markkinointi ja Mainonta -sivustolla hiljattain julkaistun Kalevala Korun Design management -johtajan, Maria Uunilan, kirjoittaman artikkelin otsikko kuuluu näin: ”Brändi todentaa arvomaailmansa kannanottojen kautta”. Artikkelin mukaan yritysten pitää nykyaikana erottuakseen olla yhä uskaliaampia ja tuoda esille tärkeinä pitämiään asioita. Uunila esittää tähän syyksi esimerkiksi sen, että yritysten arvoja punnitaan vaaka-kupissa tarkkaan sen selvittämiseksi, mitä asioita kukakin haluaa ajaa eteenpäin. Se, miksi asiakkaat mielipiteitä ja uskallusta toivovat varmasti liittyy Uunilan mainitsemien syiden lisäksi myös nykykulttuuriimme yleisemmin. Pyrin seuraavaksi avaamaan digiaikakautemme luonnetta tarkemmin asiantuntijoiden puheita ja artikkeleita apuna käyttäen, jotta olisi helpompi hahmottaa myös nykykuluttajan tunteita, tarpeiden taustoja ja toimintaympäristöä.

Viime viikolla olin työn rinnalla kuuntelemassa akateemista ja monialaista Johtajuussymposium-tapahtumaa Tampereen yliopistolla pysyäkseni ajan tasalla markkinoinnin alaan liittyvistä trendeistä. Vierailijapuhujina olivat muun muassa Viestintätoimisto Kreabin toimitusjohtaja Mikael Jungner sekä Gimmeyawallet Productionsin toimitusjohtaja Elise Pietarila, joka on muun muassa Madventures ja Docventures –ohjelmien tuottaja. He puhuivat digitalisaatiosta ja some-kulttuurista, ja aamupäivän seminaari olikin nimetty otsikolla ”Digitalisaatio – Hypestä konkreettiseen tekemiseen”. (Tampereen yliopisto 2016.) Toimitusjohtaja Jungner puhui siitä, kuinka some-kulttuuri heijastaa ihmisten heimoluonnetta. Lisäksi opin Pietarilan luennoinnista, että digiaikakauttamme voi pitää myös kokeilukulttuurina, eli hänen mukaan esimerkiksi somessa sukkuloimme niin yksityishenkilöinä kuin yrityksinä eri kanavissa ja kokeilemme, mikä voisi toimia ja vedota ihmisiin laajemmin. Hän kertoi myös, että tällä tavoin spontaanisti toimimalla, he ovat yrityksessään pyrkineet lähestymään ihmisiä, esimerkiksi tehdessään Madventuresia ja Docventuresia, mikä on heillä osoittautunut toimivan erinomaisesti. Elisen puhe vahvisti myös omaa tunnettani siitä, että osallistaminen on päivän sana. Elise kertoi, että ihmisillä on kova tarve keskustella asioista ja että he ovat yrityksessään ottaneet tämän tarpeen vakavasti sekä luoneet sille mahdollisuuksia, esimerkiksi Docventuresia tehdessä. Monissa yrityksissä yritetään tehdä samaa ehkä hieman eri keinoin: esimerkiksi eri some-kanavissa pyritään aktivoimaan asiakkaita. Esimerkiksi Facebookissa tavallista on myös se, että sisällöntuottajan ja kuluttajan rooleja vaihdellaan joustavasti. Se on hyvä asia, koska näin myös kuluttaja voi saada ääntänsä kuuluviin.

läppäri blogiin.jpg

Digiaikakautemme on seminaarin mukaan myös joustavan ja nopean reagoinnin aikakautta, sillä tekniikka ja toisaalta globalisaatio ovat vauhdittaneet ilmiöiden kehitystä. Some-kanavat mahdollistavat meille läsnäolemisen ja reaaliaikaisuuden kaiken aikaa, mistä seminaarissakin puhuttiin. Yliopiston syventävillä markkinoinnin kursseilla sen sijaan on tullut puheeksi viime keväänä myös telkkarissa pyörineet sarjat, kuten Iholla, jossa tirkistellään julkkisten yksityiselämää. Pohdimme silloin opiskelijoiden kesken, että se kuvastaa omalta osaltaan ihmisten tarvetta päästä toisia ihmisiä lähelle. Läheisyydenkaipuuta toisaalta lisää individualistinen kulttuurimme, joka on aika ajoin hieman löyhä, mikä aiheuttaa toisinaan myös ihmissuhteiden pintapuolisuutta. Yksilökeskeisen kulttuurin hyviä puolia puolestaan on kasvanut valinnanvapaus, mutta kääntöpuolina on kulttuurimme rikkonaisuus – emme jaa enää välttämättä yhteisiä arvomaailmoja tai suuria totuuksia vaan elämäämme leimaa Uunilankin artikkelissaan mainitsema moninaisuus. Toisinaan kaipaamme siten Jungnerin peräänkuuluttamaa tiiviimpää yhteisöllisyyttä. Lisäksi kaipaamme tunteita – some on tullutkin täyttämään näitä henkisen puolen vajeita. 

Tarvitsemme ihmisinä toisaalta myös suuntaa ja ohjausta, sitä niin kutsuttua visiota eli tietoa siitä, mitä kohti olemme menossa tulevaisuudessa. Asiajohtaminen sopii joihinkin asioihin, mutta esimerkiksi Suomessa asiajohtamiseen turvaudutaan välillä aivan liikaa tunnejohtamisen jäädessä hieman jalkoihin. Yrityksiin turvaudutaan kuitenkin suunnannäyttäjinä, sillä ihmiset tarvitsevat johtamista maailmanmenon jäsentämisessä, mistä Uunila myös osaltaan puhuu. Lisäksi vaikuttajamarkkinoinnin merkityksen kasvu kertoo siitä, että aivan ruohonjuuritason vaikuttajiinkin, kuten bloggaajiin ja tubettajiin, turvaudutaan, sillä heidät koetaan luotettaviksi samaistumisen lähteiksi ja ennen kaikkea läheisemmiksi, koska kyseessä on aivan tavallisia ihmisiä. 

Ei ole ihme siis, miksi vaikuttamiselta toivotaan nykyään juuri uskallusta Uunilan artikkelin mukaisesti: yrityksiä on paljon, joten Uunilan mukaan yritysten täytyy olla erilaisia ja kertoa avoimesti mielipiteensä, jotta erottuisivat myönteisesti massasta. Ymmärrettävästi asiakkaat haluavat vuorovaikuttaa ja verkostoitua nimenomaan ”hyvien tyyppien” kanssa, sillä ihmisyys on meille kaikille tärkeää. Uunilakin puhuu tunnetason sitoutumisen merkityksestä yritysten ja asiakkaiden välillä. Niin Uunila, Pietarila kuin Jungner ovat ajatustensa myötä asian ytimessä, sillä onhan se lopulta niin, että se, kuka vetoaa syvimmin ihmisten tunteisiin, kerää suurimmat sympatiat ja suurimman porukan ympärilleen. Pietarila päätti oman luentonsa kuta kuinkin siten, että hänen mukaansa on kuitenkin turha jumittua oman yrityksen seuraajien määrän laskeskeluun, esimerkiksi some-kanavissa, ja halusi tällä painottaa luultavasti sitä, että pikemminkin vaikuttamisen sisällön painavuus, tärkeys ja innostavuus keräävät aina kiinnostunutta väkeä ympärille – ja että yhdessä voimme muuttaa myös maailmaa pikku hiljaa. Tällaiseen jaloon pyrkimykseen haluamme tähdätä myös Fridaysissa. Ootteks te messissä?

-Marja

Marketing Trainee

Lähteet:

Uunila, Maria (2017). Brändi todentaa arvomaailmansa kannanottojen kautta. Kaupallinen yhteistyö Aikakausmedia. Markkinointi ja Mainonta. [WWW]. Saatavissa:   http://www.marmai.fi/kumppaniblogit/aikakausmedia/brandi-todentaa-arvomaailmansa-kannanottojen-kautta-6657581 Viitattu 14.9.2017.

Pietarila, Elise (2017). Luento Digitalisaatio – Hypestä konkreettiseen tekemiseen –seminaarissa Johtajuussymposium-tapahtumassa Tampereella 6.9.2017.

Jungner, Mikael (2017). Luento Digitalisaatio – Hypestä konkreettiseen tekemiseen –seminaarissa Johtajuussymposium-tapahtumassa Tampereella 6.9.2017.

Tampereen yliopisto (2016). Johtajuussymposium. [WWW]. Saatavissa: http://www.johtajuussymposium.fi/#semmat Viitattu 14.9.2017.

KATMAS17 Markkinoinnin erityiskysymyksiä -kurssin luennot Pekka Tuomisen johdolla Tampereella keväällä 2017.

 

IMG_6163.JPG

Promomessujen 2017 fiiliksiä

Starttasin markkinoinnin harjoittelijana Fridayssilla hiljattain, ja uusi työ on ollut paitsi antoisaa ja opettavaista, myös luovuutta herättelevää ja hauskaa. Olen pompannut innoissani ylös sängystä aamuisin tietäen, että kaikenlaista jännittävää on luvassa töihin tullessani. Niin kävi myös tällä viikolla, kun tiesin, että lähdemme toimiston työporukalla yhdessä Promomessuille etsimään uusia virikkeitä. Messuille meitä lähti sähäkäs neljän kopla eli Mika, Tuomas, Oona ja minä eli Marja. Tiimimme on nuorekas ja värikäs kombo erilaisia persoonia, jonka ansiosta meillä ei ole koskaan tylsää töissä – siitä pitää huolen meidän vauhdikas myynti- ja ideatykkiparimme Tuomas sekä Mika, joka tuttavallisemmin Tikinäkin tunnetaan. Oona ja minä säestämme perässä ja autamme hiomaan tekstit ja graaffisen tyylin tarkasti priimakuntoon. Etävahvistuksemme ja duracell-leidimme Tytti takaa vielä, että asiakkaat löytävät tiensä meidän jengin hyviin hoiviin Jyväskylän päässä. Hienointa on, kun töissä jokainen meistä saa olla oma rento itsensä. 

Promomessut Helsingin Messukeskuksessa toi siis virkistävää vaihtelua arjen työskentelymuotoihin – kiertelemällä messuilla, keskustelemalla promoottorien kanssa ja kuuntelemalla asiantuntijan hyviä puheenvuoroja voi oppia hyvin interaktiivisella tavalla omasta alastaan. Olin tyytyväinen siitä, että saan olla niin edistyksellisessä yrityksessä töissä kuin Fridays, jossa työnantaja ymmärtää ajankohtaisiin tapahtumiin osallistumisen merkityksen. Ammattitaidon ja -verkoston kartuttamisen lisäksi markkinoinnin alalla, niin kuin muillakin aloilla, on tärkeää pysyä liikkeellä ja olla halukas oppimaan jatkuvasti uutta. Luonnollisesti tapahtumatoimistona työnkuvaamme kuuluu pysyä ajan tasalla promo-trendeistä.  Promomessut toi yhteen laajan kirjon eri alojen ammattilaisia, esimerkiksi messuilla kohtasi markkinoijia, promoottoreita, koulutusalan ja hr-puolen ammattilaisia vain muutamia aloja mainitakseni. Vuorovaikutus ja ajatusten vaihto muiden ammattilaisten kesken oli siten meille arvokasta. Mika ja Tuomas törmäsivät messuilla vanhoihin tuttuihinkin uusien kasvojen lisäksi ja Oonan kanssa pääsimme myös ottamaan oppia asiakas- ja kumppanuussuhteiden luomisesta. 

Näimme messuilla monia hyviä ja mielenkiintoisia ständejä yksityiskohtineen. Yksityiskohdat ovat aina tärkeitä huomioida, eli miten voin tuoda jotain ekstraa omaan ständiin, jolla kiinnitän asiakkaan huomion ja erotun myönteisesti joukosta asiakkaan silmissä?

Jobilla-ständin arvontapyörä oli yksi hyvä esimerkki siitä, miten yksityiskohdilla voi tuoda ständiin lisää kiinnostavuutta. Arvontapyörän ansiosta saimme kaikki myös suut makiaksi. 

Jobilla-ständin arvontapyörä oli yksi hyvä esimerkki siitä, miten yksityiskohdilla voi tuoda ständiin lisää kiinnostavuutta. Arvontapyörän ansiosta saimme kaikki myös suut makiaksi. 

Ikuistin töihin lähtöhetkeni Promomessu-päivänä. Kuten kuvasta näkyy, ilmassa on intoa uuden oppimista kohtaan. 

Ikuistin töihin lähtöhetkeni Promomessu-päivänä. Kuten kuvasta näkyy, ilmassa on intoa uuden oppimista kohtaan. 

Ammattilaiseen tekee lisäksi vaikutuksen aina promoottorin reipas ote työntekoon. Meitä lähestyttiin rohkeasti HappyEco ständillä, ja kohtaaminen jäi myös sen ansiosta vahvimmin mieleen koko päivästä.  Mukava juttutuokio promoottorin kanssa tarjosi mahdollisuuden syventää tietämystä markkinoilla tarjolla olevista uusista vaihtoehdoista ständien rakentamisessa. HappyEcon ständi oli rakennettu ekologisesta materiaalista, ja lisäksi tuotteeseen sisältyi promoottorin mukaan asiakkaan tarpeisiin sopiva, käyttäjäystävällinen 3D-mallinnustyökalu sekä sen käytön tuki.

Tämä messuständi jäi vahvimmin mieleen, sillä keskustelimme HappyEcon asiantuntevan promoottorin kanssa pitkään työporukalla. HappyEcon ständi kiinnittää katseen ja tuotteessa on huomioitu sen nimen mukaisesti myös ekologisuus, joka tekee aina vaiku…

Tämä messuständi jäi vahvimmin mieleen, sillä keskustelimme HappyEcon asiantuntevan promoottorin kanssa pitkään työporukalla. HappyEcon ständi kiinnittää katseen ja tuotteessa on huomioitu sen nimen mukaisesti myös ekologisuus, joka tekee aina vaikutuksen.

Digitaalisuus ja ekologisuus ovat tulevaisuudessa lisääntyviä trendejä, ja ne ovat myös meille tapahtumatoimistona tärkeitä arvoja ständien suunnittelua ajatellen. Jos edellä mainitut arvot resonoivat sinuunkin ja haluat yrityksellesi jatkossa ständin, jossa on erinomaisten valmistusmateriaalien lisäksi edustavat promoottorit ja joka on kaiken kukkuraksi vielä huolellisesti brändi-ilmeeseesi sopivaksi mietitty yhtenäinen kokonaisuus, ota yhteyttä meihin sähköpostilla osoitteeseen info@fridays.fi niin autamme sinua mielellämme toteuttamaan yrityksesi tavoitteet. Me kokoamme ammattitaidolla sinulle upean lopputuloksen, johon et voi olla kuin tyytyväinen. Kermana kakun päällä pääset myös mukaan Fridaysin positiiviseen ja svengaavaan tekemisen meininkiin. Yhdessä olemme aina enemmän! 

 

Hymyssä suin teitä tervehtii,

Marja

 

Kuvassa on yrityksemme perustuspilarin Mikan ja graafisen suunnittelun harjoittelija Oonan oma sometushetki meneillään. Loppukevennyksenä täytyy nimittäin myöntää, että meidät tunnistaa helposti lajityyppimme edustajiksi eli markkinointial…

Kuvassa on yrityksemme perustuspilarin Mikan ja graafisen suunnittelun harjoittelija Oonan oma sometushetki meneillään. Loppukevennyksenä täytyy nimittäin myöntää, että meidät tunnistaa helposti lajityyppimme edustajiksi eli markkinointialan tekijöiksi – emme selviä kahta tuntia ilman kännykän näpelöintiä. Toisaalta ainakaan meiltä ei mene ohi myöskään somekanavien parhaat palat, kun kuljemme aina silmät selässäkin. 

Kuvassa meidän poppoon tyyliasioiden taitaja, Oona, näyttää mallia siitä, miten poseerataan asiantuntevasti kännykkä kädessä. 

Kuvassa meidän poppoon tyyliasioiden taitaja, Oona, näyttää mallia siitä, miten poseerataan asiantuntevasti kännykkä kädessä.